" /> Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) - На грані реальності і фантастики... До 105-річчя від дня народження Олега Антонова Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
 
 
 
    
 
Головна
Новини
Про організацію
Голова УСВА
Публікації
Електронні книги УСВА
Акції
Документи
Нормативні документи
Ветеранські закони
Фотогалерея
Зв`язок
Музей
Реабілітація
Питайте-відповідаємо
Локальні війни
Анонси
Книга вдячності
Організації УСВА
Сайти ветеранів
Фестивалі
Майбутнє України
ГО "БМФ Реабілітації
Статут ГО "БМФ Реаб
 


Погода
Погода!


47042247 Відвідувачів
Урядовий портал
Міністерство оборони
Президент України Офіційне інтернет-представництво
Боевое Братство
Укрінформ
Орденские планки – ветеранам
На грані реальності і фантастики... До 105-річчя від дня народження Олега Антонова Надрукувати Надіслати електронною поштою
 За своє життя він встиг зробити стільки відкриттів і здобутків, що цього б вистачило на десятки винахідників і вчених. За 38 років під його керівництвом народилося ціле сімейство «Анів» — двадцять типів літаків і більш як вісімдесят їх модифікацій. У його конструкторському бюро не було жодної невдалої моделі, всі створені ним машини швидко запускались у серію.
У чому секрет такої удачі Олега Антонова? Насамперед, у стилі вираження його конструкторського обдарування. Це була людина справді великого таланту. В його діяльності постійно відчувався пульс творчості, пошуку нових перспективних конструкторських рішень. Це дало змогу йому (вихідцю із дворянської сім’ї — його прадід Дмитро Антонов був декабристом) зробити успішну кар’єру. Вже у двадцять п’ять років, по закінченні у 1930 році Ленінградського політехнічного інституту, він стає головним конструктором Тушинського планерного заводу у передмісті Москви.
На початку Великої Вітчизняної війни Антонов з невеликим колективом налагоджує в Західному Сибіру серійне виробництво семимісного вантажного планера А-7. Утворюючи цілі планерні поїзди, А-7 здійснювали перельоти за лінію фронту зі зброєю та бойовим підкріпленням для партизанських загонів, брали участь у Сталінградській битві, в боях під Ржевом і Ленінградом, при форсуванні Дніпра.
Та все ж таки першою і найголовнішою справою Олега Антонова були літаки. Їм він віддав майже піввіку невтомного пошуку у КБ, незмінним керівником якого був з дня заснування у травні 1946 року до своєї смерті у квітні 1984-го. На останньому році життя його спитали: який літак із чисельного ряду «Анів» йому найдорожчий? «Для матері всі діти однаково дорогі, — відповів Олег Костянтинович. — А якщо з цією ж міркою підходити до літаків? Що поробиш, є дитина, яка мені особливо дорога. Це — Ан-2...»
Історія цієї невеликої, усім добре відомої машини оповита незліченною кількістю легенд. Створювалась «Аннушка» (як з любов’ю назвали її в народі) ще на початку сорокових років минулого століття. Але на шляху від першої моделі до запуску в серійне виробництво було стільки перепон, що якби конструктором літака був не Олег Антонов, навряд чи мали б ми нагоду захоплюватись тепер цим «літаючим трудівником». Двокрилий повітряний всюдихід короткого злету Ан-2 як суто цивільний, сільськогосподарський літак був збудований молодим КБ Антонова в Новосибірську, але випробування його на клопотання Українського управління цивільної авіації проводилося на Київщині. 10 червня 1948 року Ан-2 прилетів до Києва. Звідси літак взяв курс на поля Кагарлицького району. Передбачалось обробити хімікатами посіви цукрових буряків. Коли на бриючому польоті Ан-2 пронісся мало не над самою землею, залишаючи позаду білий шлейф, усі члени комісії не могли стримати захвату: невибаглива до умов зльоту і посадки машина демонструвала фантастичну продуктивність праці. За три дні роботи вона виконала місячний план цілого підрозділу цивільної авіації.
Літак вирішили показати в Жулянах першому секретарю ЦК КПУ Микиті Хрущову. Той, не маючи бажання чекати, поки його викотять на злітну смугу, хотів відмахнутися від перегляду. Але його зупинили: «Літак злетить з цього майданчика». Так і сталося. Хрущов був уражений. Машина йому так сподобалася, що незабаром уряд України порушив клопотання перед союзним керівництвом про розміщення КБ Антонова в Києві, яке й переїхало сюди у 1952 році.
Ан-2 настільки земний, що не потребував аеродромів. Надійний і всюдихідний, простий в обслуговуванні й економічний, на колесах, лижах і поплавках він «здобув» 40 професій: служив розвідникам надр, геофізикам, метереологам, лікарям, мисливцям, рибалкам, газопровідникам на Крайній Півночі, без ускладнень сідав біля чумів оленярів, на кригу Арктики й Антарктиди. Літак трудився у тридцяти країнах світу. Майже до кінця минулого століття тривало його серійне виробництво. Це єдиний у світі літак, що витримав такий період масового випуску. Літає він ще й у наші дні в СНД (уже більш ніж півстоліття), що є безпрецедентним в історії авіації фактом!
Антонов завжди був новатором. До більшості його витворів застосовано слово «вперше». Але дивує й інше — темпи, з якими створювались ці витвори. Так, усього за один рік колективом його КБ спроектовано перший у країні транспортний газотурбінний літак Ан-8. За два роки злетів і перший вітчизняний турбогвинтовий пасажирський Ан-10, нагороджений на Всесвітній виставці в Брюсселі Великою Золотою медаллю.
Того ж року піднявся в небо транспортний Ан-12, який у два з половиною рази перевершив за ефективністю застосування подібні літаки зарубіжних фірм і на рахунку якого — перша посадка важкого літака на крижину, що дрейфує, та унікальний переліт в Антарктиду. Він без затримки «перекидав» до 20 тонн вантажів на відстань до шести тисяч кілометрів. Виняткові злітно-посадкові характеристики (можливість сідати на короткі грунтові смуги) робили його незамінним. Ан-12 став головною машиною військово-транспортної авіації і дав поштовх для створення повітрянодесантних військ.
У 1962 році відбувся перший рейс нині всім відомого Ан-24. Швидкісний і комфортабельний, розрахований на 52 пасажири, пристосований для злетів із грунтових аеродромів обмежених розмірів, він здобув велику популярність серед пілотів та повітряних мандрівників всього світу. В його конструкції вперше в світовій практиці застосовано клеєзварні сполуки. Такий метод, розроблений КБ Антонова разом з Інститутом електрозварювання імені Є.О. Патона, замінив традиційне клепання. Ан-24 став рекордсменом із перевезень — понад 50 відсотків усього пасажиропотоку в колишньому СРСР здійснювало це дітище Антонова.
Париж. 15 червня 1965 року. У французькій столиці свято: в аеропорту Ле-Бурже відкрився ХХVІ Паризький салон авіації і космонавтики. 9 годин 05 хвилин. Над аеропортом вихором пронеслась величезна тінь «Антея». Навіть найзатятіші песимісти не втрималися: «Це фантастично! Летючий танкер!» Гігантський літак з двома всім відомими літерами — «Ан» — приземлився легко і м’яко. І тут журналісти схопили блокноти: «Сенсація! Льотчик Юрій Курлін здійснив у паризькому аеропорту посадку літака «Антей», який може прийняти на свій борт 720 пасажирів! Конструктор цього повітряного велетня — Олег Антонов». Подив! Захоплення! Радість!
Це був перший у світі супергігант — широкофюзеляжний Ан-22. «Летючий собор!» — так назвала його одна з французьких газет. Цією назвою було віддане належне супергігантові, в якому були поєднані досі не знані в авіації велетенські розміри, потужність і елегантність.
Після повернення з Франції «Антей» встановив 15 світових рекордів. У одному із польотів він підняв на висоту вісім тисяч метрів вантаж вагою понад 100 тонн. «Антей» вивіз близько двохсот тисяч мешканців Сомалі з районів згубної засухи. Завдяки йому нафтовики Тюмені майже на рік прискорили освоєння нових родовищ нафти і газу...
А через 20 років загальна увага учасників Міжнародного авіакосмічного салону в Парижі знову була прикута до антонівського дітища. Ан-124 став останнім літаком Олега Костянтиновича Антонова. Він дав йому ім’я казкового богатиря Київської Русі — «Руслан».
Цей гігант перевершив усе, що було досі в авіації. Його довжина — понад 70 м, діаметр фюзеляжу — 7,5 м (будь-які автобуси чи машини могли роз’їхатися в ньому в два ряди), кіль — на рівні восьмого поверху будинку, пілотська кабіна — третього. Вантажопідйомність — 150 тонн. Він утричі продуктивніший за «Антея», перевезення на ньому обходяться на 40 відсотків дешевше, а витрати палива в 1,5 раза менші. Парижани назвали його «суперзіркою салону». І навіть не схильні до компліментів представники відомих у світі авіафірм визнали, що «Руслан» був справжньою суперзіркою Ле-Бурже.
Своїм народженням «Руслан» завдячує військовим, адже у першу чергу саме оборонному відомству був потрібен літак для переміщення численної живої сили і техніки на далекі відстані без проміжних посадок. «Руслан» широко використовувався і в народному господарстві.
Олег Костянтинович був одержимою людиною. Є в його творчій біографії цікавий епізод. Коли створювали «Антей», виникли деякі труднощі. І ось уночі уві сні Антонов несподівано знайшов рішення (як у більшості таких випадків — на рідкість просте). Він прокинувся, схопив олівець з нічного столика і, не вмикаючи світло, в темряві швидко накидав знайдену схему й одразу ж знову міцно заснув. А вранці спокійно додумав усе до кінця...
Енциклопедично освічений, він захоплювався економікою, кібернетикою, музикою, літературою, писав вірші, знався на живописі і сам писав картини олією, захоплювався спортом і прекрасно розмовляв англійською та французькою.
«Мені дуже поталанило в житті, — говорив Олег Костянтинович, — я професію собі не вибирав. Одразу, без вагань, прийшов у авіацію... Та й чи могло бути якось інакше? Уявіть: авіація з того часу... тільки розправляла крила, здавалася нам самою фантастикою».
...Незадовго до смерті він разом із сином піднявся на планері в небо. «Щоб син, — говорив Антонов, — теж міг відчути невимовне почуття вільного польоту. На грані реальності й фантастики...»
Так, на грані реальності і фантастики було все його життя, присвячене підкоренню безмежного небесного океану.
Едуард ПРИШУТОВ
«Народна армія»

 
< Попередня   Наступна >

 

 
 
© 2005-2018, Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
www.usva.org.ua
pressusva@ukr.net
При любом использовании материалов сайта гиперссылка на usva.org.ua обязательна.
Редакция usva.org.ua может не разделять точку зрения авторов статей
и ответственности за содержание републицируемых материалов не несет.