" /> Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) - Звитяжний курс флаг-штурмана Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
 
 
 
    
 
Головна
Новини
Про організацію
Голова УСВА
Публікації
Електронні книги УСВА
Акції
Документи
Нормативні документи
Ветеранські закони
Фотогалерея
Зв`язок
Музей
Реабілітація
Питайте-відповідаємо
Локальні війни
Анонси
Книга вдячності
Організації УСВА
Сайти ветеранів
Фестивалі
Майбутнє України
ГО "БМФ Реабілітації
Статут ГО "БМФ Реаб
 


Погода
Погода!


47638096 Відвідувачів
Боевое Братство
Урядовий портал
Президент України Офіційне інтернет-представництво
Міністерство оборони
Орденские планки – ветеранам
Укрінформ
Звитяжний курс флаг-штурмана Надрукувати Надіслати електронною поштою
Сьогодні військовий льотчик 1-го класу генерал-майор Сергій Кушнір є головним штурманом — начальником штурманського управління авіації Командування Повітряних Сил Збройних Сил України. А чверть століття тому 25-річний старший лейтенант знищував душманські каравани та прикривав вогнем із повітря сухопутні підрозділи радянських військ. На афганській війні льотчик виконав 265 бойових вильотів, провівши у пекельному небі Афганістану 165 годин.
Саме там Сергій Володимирович став льотчиком 1-го класу та отримав військове звання «капітан». Але головне — він набув безцінного бойового досвіду, який зараз передає молодому поколінню українських військових льотчиків...
Без альтернативи
Аж ніяк не можна сказати, що в армію (та авіацію зокрема) Сергій Володимирович потрапив випадково. Двоюрідний дід Сергія Кушніра був віце-адміралом. Служив військовим авіатором і рідний дядько дружини, з якою майбутній льотчик був знайомий з дитинства й сидів за однією партою у школі.
Народився і виріс майбутній флаг-штурман українських Повітряних Сил у робітничій родині на Миколаївщині, в селі Новофедотівка Новобузького району. Невдовзі після народження старшого сина родина переїхала до Херсона. Селище текстильників — так називався район міста, де мешкали Кушніри. Тут брати, Сергій та Микола, пішли до школи. Звідси через військкомат вирушили й у доросле життя: молодший — у ракетники, старший — у льотчики. Майор Микола Кушнір до звільнення у запас проходив службу у ракетних військах стратегічного призначення на космодромі Плесецьк. А старшому братові довелося послужити та повоювати у багатьох гарнізонах.
— Поблизу нашого району тоді знаходився аеродром вертолітного полку, і якраз над нашим будинком проходив посадковий курс вертольотів, — згадує генерал-майор Сергій Кушнір. — Тож стати льотчиками тоді мріяли всі діти. Ну а вже незадовго до випуску зі школи вибір сформувався остаточно: тільки військова авіація!..
Небом марили всі, а ось військовим льотчиком зі всього класу став тільки Сергій Кушнір. Навчався у славетній «Качі» — Качинському вищому військовому авіаційному училищі льотчиків імені Олександра Мяснікова. У навчальних авіаполках училища, що дислокувалися у Волгоградській області, освоював «літаючу парту» Л-29 та бойовий винищувач МіГ-21С. А в 1983 році після випуску отримав призначення до винищувального авіаційного полку, що дислокувався у Старокостянтинові. На Хмельниччину молодий льотчик приїхав не сам, а з дружиною Ольгою. І почалося нове життя — цікаве, сповнене льотної роботи. Квартиру сім’я Кушнірів спочатку винаймала, а згодом, коли народився старший син (сьогодні офіцер Костянтин Кушнір служить на Івано-Франківщині у 114-й авіаційній бригаді, щоправда, він не льотчик, як батько, а автомобіліст), старший лейтенант отримав службову квартиру. А потім... Потім був Афган...
«Ти — солдат,  і я — солдат»
У лютому 1987-го командування полком прийняв підполковник Володимир Алексєєв, який прибув з Талди-Кургана. На той час у «Старому», як льотчики називали свій гарнізон, всі вже знали: цей рік для полку — незвичайний... Весь особовий склад почав посилено готуватися до бойової роботи. І ось наприкінці липня сталася безпрецедентна подія: командир зібрав усіх дружин офіцерів, прапорщиків та надстроковиків полку. Він дав клятву жінкам, що поверне усіх чоловіків з війни, про яку вже знала вся країна, живими й неушкодженими. І — неймовірно — повернув!..
Зі «Старого» полк у повному складі вирушив в Афганістан. Дві посадки для дозаправки, і — здрастуй, туркменський аеродром Мари! Там екіпажі пройшли допідготовку та адаптацію до незвичних для них кліматичних умов і за два тижні перелетіли «за річку». Одна з ескадрилій та штаб полку розмістилися у Баграмі, а друга, в якій і служив старший лейтенант Кушнір, «сіла» у Шинданді.
...Фанерні модулі, в яких льотчики жили по двоє, а представники славного «племені», що зветься інженерно-технічним складом, тіснилися по 8–10 чоловік. Ранні підйоми, пізні відбої та — польоти, польоти, польоти. Спали години з три, не більше. Десь о другій годині ночі прокидалися, а вже о четвертій ранку злітали на «бойові».
— Першого удару мали завдати ще до світанку! — згадує сьогодні генерал.
І це було правилом! Серед завдань, які виконували льотчики-винищувачі, були розвідка й знаходження караванів і бандформувань противника, супроводження урядових і спеціальних літаків — як радянських, так і місцевих, афганських, і, звичайно, вогнева підтримка наземних військ. Літали виключно у складі ескадрильї, бувало й недалеко від аеродрому базування, але в основному — за 300–500 кілометрів у різних напрямках. Та найчастіше — у бік Ірану (до кордону з яким з Шинданда було ближче) та до пакистанського кордону (за 550 кілометрів). Поблизу кордонів знищували каравани, що везли зброю, боєприпаси та гроші афганським моджахедам. Найменші каравани складалися з 20 верблюдів, а найбільші сягали й 150 «кораблів пустелі», а це щонайменше 300 осіб у супроводі!
Траплялося, й на територію Ірану та Пакистану залітали. Якось, вже будучи заступником командира дивізії, полковник Сергій Кушнір зустрівся в Озерному з Головкомом ВПС Пакистану. І вже після підписання договорів у приватній бесіді командир полку обмовився, що Сергій Кушнір воював в Афганістані. Спочатку у кімнаті запанувала тиша, а потім пакистанський генерал почав розпитувати українського колегу, чи випадало тому літати над кордоном Пакистану та зустрічатися у повітрі з пакистанськими літаками. Розуміючи, що генерал, як то кажуть, «в темі», український полковник відверто сказав, що — так, доводилося. На це пакистанець потиснув йому руку зі словами:
— Молодець, що правду сказав! Мені теж доводилося зустрічати ваші літаки, а одного розвідника я навіть збив... Що поробиш: ти — солдат, і я — солдат, обидва ми виконували наказ...
Після півроку бойової роботи у Шинданді старший льотчик капітан Сергій Кушнір був переведений до Баграма. На той час він уже був досвідченим повітряним асом, військовим льотчиком 1-го класу.
— Це був один із найкращих та найуспішніших молодих льотчиків полку, — говорить генерал-майор запасу Володимир Алексєєв, з 1987-го по 1989 рік — командир винищувального авіаційного полку, в якому служив капітан Сергій Кушнір. — Він швидко набирався бойового досвіду, ретельно готувався до кожного вильоту, скрупульозно готував карту — мабуть, не просто так він згодом став висококласним штурманом і навіть головним штурманом Повітряних Сил. Окрім того, Сергій завжди був душею колективу. Спокійний, витриманий, дуже ввічливий, з високим рівнем інтелекту — такого підлеглого завжди згадувати приємно!
Найскладнішими, як згадує Сергій Володимирович, були ті бойові вильоти, що виконувалися під час спільних операцій з групами літаків, які вилітали з аеродромів на території СРСР — з Чирчика, Кокайти, Калай-Мора. Піхота просила підтримки щодня, щогодини, а авіації 40-ї армії вже не вистачало. Коли ж доводилося працювати разом із колегами з інших полків, складнощів було чимало — і в питаннях взаємодії, і в питаннях навігації.
Нерідко капітан повертався з бойових вильотів із пробоїнами у хвостовому оперенні, фюзеляжі літака. Техніки латали ці «дірки», і льотчик знов і знов злітав у пекельне афганське небо. Стріляли по ньому і з далекобійного «Бура» сторічної давності, і з кулеметів, також і з крупнокаліберного ДШК, і навіть з переносних зенітних ракетних комплексів. Їх у душманів було чимало — і «Стінгери», і радянські «Стріли» та «Ігли»... Про те, що в нього стріляють, льотчик дізнавався від вертолітників:
— По вам виконано пуск ПЗРК!..
Та Бог милував: ні капітан Кушнір, ні інші його товариші збиті не були. Так само, як не було у полку ні загиблих, ні поранених.
П’ятдесят —  це не вік
До Старокостянтинова полк повернувся восени 1988 року. Він, як і чимало інших військових частин Обмеженого контингенту радянських військ в Афганістані, був виведений звідти назавжди.
— Аж не вірилося, що ця війна колись закінчиться! — щиро каже Сергій Володимирович.
Невдовзі після Афгану він став командиром ланки. Потім — навчання у Військово-Повітряній академії імені Юрія Гагаріна в Моніно. Після випуску офіцер був призначений на посаду командира ескадрильї у рідному полку. Згодом — заступник командира своєї частини, а через деякий час — полку в Озерному. Наступною сходинкою кар’єрної драбини полковника Кушніра стала посада заступника командира 6-ї винищувальної авіаційної дивізії в Івано-Франківську, яку, до речі, йому й довелося згодом розформовувати...
У 2004 році офіцер очолив класифікаційну комісію авіації Командування Повітряних Сил, ставши головним інспектором-льотчиком. Згодом полковник Кушнір — начальник авіації Повітряного командування «Захід», потім протягом двох років він керував колишнім 33-м ЦБП — Миколаївським спеціалізованим центром бойової підготовки авіаційних фахівців Збройних Сил України. Після цього був призначений на посаду першого заступника командира Повітряного командування «Південь», ну, а вже з Одеси прибув до Вінниці на посаду головного штурмана ПС ЗС України.
Ось уже 33 роки служить в авіації генерал-майор Сергій Кушнір. За його плечима — величезний льотний і бойовий досвід, а на парадному кітелі — два ордени Червоної Зірки, орден Данила Галицького та близько 20 медалей і відзнак. Минулого літа генералові виповнилося п’ятдесят. Але для нього це — не вік! Сергій Володимирович і керує штурманським управлінням, і завжди, коли є можливість, літає. За своє льотне життя він освоїв п’ять типів авіаційної техніки. Словом, вистачало би пального, а бажання й уміння літати у генерала Кушніра, як і у кожного справжнього льотчика, хоч відбавляй!
Олексій ТРИГУБ,
«Народна армія».
 
< Попередня   Наступна >

 

 
 
© 2005-2018, Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
www.usva.org.ua
pressusva@ukr.net
При любом использовании материалов сайта гиперссылка на usva.org.ua обязательна.
Редакция usva.org.ua может не разделять точку зрения авторов статей
и ответственности за содержание републицируемых материалов не несет.