За законом, кошти на повірку лічильників закладено в тарифи, а
обслуговування та ремонт засобів вимірювальної техніки є обов'язком
суб'єктів господарювання.
Нещодавно на адресу редакції надійшов лист із Херсонської області, у якому пенсіонерка скаржиться на те, що одна з місцевих водопостачальних компаній вимагає від жителів здійснювати ремонт і повірку лічильників води за власний кошт. «Кур'єр» звернувся до фахівців, вивчив законодавство і з'ясував: такі вимоги неправомірні.
Європейський підхід
— Відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», періодична повірка, обслуговування та ремонт (зокрема демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки здійснюються за рахунок підприємств та організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання, — сказав «Кур'єру» заступник генерального директора ДП «Укрметртестстандарт» з метрології та наукової діяльності Юрій Кузьменко. — Крім того, усі витрати, пов'язані з обслуговуванням приладів обліку надаваних послуг, має бути закладено в тариф. Інакше кажучи, сплачуючи, наприклад, за воду, ми платимо й за повірку засобів її обліку. Такий підхід цілком відповідає європейському досвіду.
Зауважимо, що згаданий вище закон набув чинності (з певними змінами щодо попередніх редакцій) з 1 січня 2016 року. У ньому цілу статтю присвячено якраз відносинам між споживачами та постачальниками послуг. Пропонуємо читачам витяг зі статті 17 «Повірка засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації», на який цілком можна посилатися в разі виникнення суперечок із комунальниками:
«Суб'єкти господарювання зобов'язані своєчасно з дотриманням встановлених міжповірочних інтервалів подавати законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, на періодичну повірку.
Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, здійснюються за рахунок суб'єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.
Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, покладається на суб'єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.
Періодична повірка проводиться за рахунок тарифів на електро-, тепло-, газо- і водопостачання».
Інформацію про безплатну повірку лічильників води «Кур'єру» підтвердили і в Нацкомісії. Здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). «Відповідно до пункту 9 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 р. № 630, періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводяться за рахунок виконавця», — зазначено на сайті регулятора.
Як бачимо, буква закону не залишає сумнівів: організації, що надають послуги, зокрема, з водопостачання, не можуть вимагати від споживачів оплачувати роботи з періодичної повірки та ремонту водомірів.
Окремі випадки
Утім, є випадки, коли за повірку платить споживач. Наприклад, якщо в людини виникли сумніви з приводу правильності показань лічильника води. Або ж якщо водомір після тривалої експлуатації починає протікати чи «пітніє». Це сигнали того, що з приладом не все гаразд і настав час його перевірити. Для цього потрібно звернутися в диспетчерську службу місцевого водопостачальника й зробити заявку. Тільки в разі такої позапланової повірки вартість робіт оплачує споживач.
Окрім того, за рахунок мешканців здійснюють також монтаж лічильників обліку води там, де їх не було встановлено. «...У квартирі (будинку садибного типу) роботи з установлення засобів обліку води проводяться спеціалізованою організацією, виконавцем, виробником чи постачальником за рахунок коштів споживача», — сказано в пункті 9 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 р. № 630.
МІЖПОВІРОЧНИЙ ІНТЕРВАЛ
«Раніше лічильники повіряли кожні два роки, але за новим законом повірку треба здійснювати раз на чотири роки, — розповів «Кур'єру» заступник генерального директора ДП «Укрметртестстандарт» з метрології та наукової діяльності Юрій Кузьменко. — Таким чином, враховуючи, що термін експлуатації водомірів становить 12 років, один лічильник протягом його служби треба повірити принаймні тричі».
|