" /> Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) - Що корисно знати водіям? Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
 
 
 
    
 
Головна
Новини
Про організацію
Голова УСВА
Публікації
Електронні книги УСВА
Акції
Документи
Нормативні документи
Ветеранські закони
Фотогалерея
Зв`язок
Музей
Реабілітація
Питайте-відповідаємо
Локальні війни
Анонси
Книга вдячності
Організації УСВА
Сайти ветеранів
Фестивалі
Майбутнє України
 


Погода
Погода!


41015849 Відвідувачів
Орденские планки – ветеранам
Міністерство оборони
Президент України Офіційне інтернет-представництво
Урядовий портал
Боевое Братство
Укрінформ
Що корисно знати водіям? Надрукувати Надіслати електронною поштою
І.Ф. ЛИПЕЙ (Донецька обл.):
За яких умов працівники ДАІ можуть зупиняти автомобіль? Чи можуть вони зупиняти машину помахом руки, а не жезлом? Які права має водій?
ВІДПОВІДЬ ЮРИСТА:

Нещодавно в "Товариші" була опублікована інформація щодо змін у законодавстві з регулювання безпеки дорожнього руху та щодо посилення відповідальності за правопорушення на дорозі. Як свідчать листи наших читачів, ця тема не втрачає актуальності, а навпаки, набирає обертів. На адресу редакції продовжують надходити листи з усе новими запитаннями, які так чи інакше стосуються дорожнього руху.

Щодо зупинок транспортних засобів (далі - ТЗ), варто зазначити, що п. 21 ст. 11 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990 року   565 надає право міліцонерам, зокрема й працівникам Державної автомобільної інспекції (надалі - ДАІ), зупиняти ТЗ у випадках:- порушення правил дорожнього руху;
- при наявності ознак, що свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним навколишнього середовища;
- при наявності даних про те, що ТЗ використовують із протиправною метою.
Цією ж нормою працівникам міліції надане право оглядати авто й перевіряти у водіїв документи на право користування й керування ним.
Отже, перелік підстав для зупинення машин є вичерпним.
У випадку, якщо працівник ДАІ вас таки зупинив, ви, відповідно до п. 2.14 Правил дорожнього руху, маєте право дізнатися у нього причину зупинки транспортного засобу (у разі проведення перевірки та огляду ТЗ - знати їхні причини), прізвище й посаду даішника, який зупинив вас. А також вимагати від особи, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом та зупинила транспортний засіб, пред'явлення посвідчення її особи. Ці відомості варто записати, щоб при потребі була можливість оскаржити дії працівника ДАІ у разі порушення ним чинного законодавства.
До речі, у своїй діяльності працівники дорожньо-патрульної служби ДАІ МВС України (далі - працівники ДПС ДАІ) керуються Інструкцією з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України, затвердженої указом МВС від 13 листопада 2006 року  1111(далі - Інструкція). А відповідно до її п. 22.2: "У розмові з громадянами працівники ДПС зобов'язані виявляти спокій і витримку. Недопустимі: гордовитий тон, грубощі, вирази та репліки, які ображають людську гідність, будь-які дії, що свідчать про неповагу до громадян, коментарі, які не стосуються виконання службових обов'язків".
Варто звернути увагу, що працівникам ДПС ДАІ категорично забороняється зупиняти в нічний час два й більше ТЗ1.
Щодо зупинення автомобіля жестами рук, слід сказати, що пунктом 18.1.7 Інструкції встановлений обов'язок працівників ДПС ДАІ зупинку ТЗ здійснювати за допомогою жезла з використанням поданого свистком сигналу для привертання уваги учасників дорожнього руху. При цьому слід враховувати швидкість руху, тип, габарити, вагу транспортного засобу, стан дорожнього покриття, інтенсивність та щільність потоку авто. Згідно з п. 22.3 Інструкції зупинення ТЗ здійснюється виключно жезлом, а у виняткових випадках - жестом руки. При цьому даішник спершу вказує на транспортний засіб, а потім - на місце, де він має зупинитися.
Якщо вас все-таки зупинив працівник ДАІ і правопорушення було, то під час складання протоколу про адміністративне правопорушення ви маєте право на роз'яснення вам ваших прав, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення. А саме щодо можливості ознайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, надавати докази, клопотання, при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, говорити рідною мовою і користуватися послугами перекладача в разі незнання мови, якою ведеться провадження, оскаржувати рішення щодо справи в установленому порядку. У відповідній графі протоколу водій має право подати свої зауваження стосовно суті порушення. У разі потреби можна зазначити прізвища пасажирів або інших свідків, які зможуть підтвердити вашу невинність. Також слід звертати увагу на те, щоб у незаповнених графах протоколу були проставлені прочерки, що дозволить уникнути можливих дописок.
Порядок оскарження постанови у справі про адміністративне правопорушення передбачений ст. 288 КпАП України, згідно з якою її (постанову) можна оскаржити у вищих органах або в суді упродовж десяти днів з моменту винесення постанови. У разі пропуску зазначеного терміну з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесели постанову, може поновити орган (посадова особа), правомочний розглядати скаргу. У ній треба зазначати всі аргументи щодо того, з чим ви не погоджуєтеся, з посиланнями на відповідні пункти Правил дорожнього руху або інші законодавчі акти.
Підсумовуючи викладене, хотілося б звернути увагу на такий факт. Головною метою ухвалення законів та інших нормативних актів, що регулюють дорожній рух, контролю за їх дотриманням, створення відповідних служб є, як відомо, забезпечення безпеки дорожнього руху та збереження життя і здоров'я людей - учасників дорожнього руху. Зокрема, підвищення ефективності боротьби з водіями у стані сп'яніння. Скільки було сказано і зроблено останнім часом з приводу посилення відповідальності за такі небезпечні порушення. Так, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху" від 24.09.2008 року  586-VI суми штрафів за правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху було значно збільшено. Однак сплачуватиме штраф або нестиме іншу відповідальність порушник згодом, а першочерговим завданням працівників ДАІ є, все-таки, усунення нетверезого водія з дороги.
Цікавим, і водночас прикрим, є той факт, що навіть у таких питаннях, які без перебільшення стосуються життя і смерті людей, наше законодавство характеризується різноманітністю підходів до їхнього регулювання. Так, в Інструкції передбачено положення, згідно з яким, якщо народний депутат, суддя чи працівник прокуратури керує транспортним засобом у стані сп'яніння, йому пропонують припинити керування (!). Огляд на визначення стану сп'яніння згаданих осіб у медичних закладах проводять тільки за їхньою згодою. У разі відмови від такої процедури в присутності двох свідків складають протокол з вичерпними відомостями про особу правопорушника, її стан та наявні ознаки сп'яніння. Після цього забороняється вживати будь-яких заходів до затримання або інші примусові дії стосовно цієї особи. Їй пропонують скористатися послугами таксі або попутного транспорту й надають можливість викликати іншу машину чи водія2. Постає риторичне запитання: як часто в таких випадках ці особи погоджуються припинити керування, пройти медичний огляд або залишити свій автомобіль і пересісти в таксі?
Що ж, ймовірно, наші законотворці та посадовці вважають, що нетверезі народні депутати, судді, працівники прокуратури, керуючи в такому стані автомобілем, не становлять загрози для інших учасників дорожнього руху.

1 Абзац 2 п. 18.3.5 Інструкціі з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України, затвердженої наказом МВС від 13 листопада 2006 року  1111.
2П. 22.11.4 Інструкції з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України, затвердженої наказом МВС від 13 листопада 2006 року  1111.
Рубрику веде юрист
юридичного департаменту
газети "Товариш"
Галина Литвинова


 
< Попередня   Наступна >

 

 
 
© 2005-2018, Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
www.usva.org.ua
pressusva@ukr.net
При любом использовании материалов сайта гиперссылка на usva.org.ua обязательна.
Редакция usva.org.ua может не разделять точку зрения авторов статей
и ответственности за содержание републицируемых материалов не несет.