" /> Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) - Коли і як запрацює накопичувальна пенсійна система? Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
 
 
 
    
 
Головна
Новини
Про організацію
Голова УСВА
Публікації
Електронні книги УСВА
Акції
Документи
Нормативні документи
Ветеранські закони
Фотогалерея
Зв`язок
Музей
Реабілітація
Питайте-відповідаємо
Локальні війни
Анонси
Книга вдячності
Організації УСВА
Сайти ветеранів
Фестивалі
Майбутнє України
 


Погода
Погода!


41035349 Відвідувачів
Боевое Братство
Президент України Офіційне інтернет-представництво
Урядовий портал
Укрінформ
Орденские планки – ветеранам
Міністерство оборони
Коли і як запрацює накопичувальна пенсійна система? Надрукувати Надіслати електронною поштою
1492525305_pensnakopych.jpg
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО
Проведення пенсійної реформи в Україні вже давно назріло і навіть перезріло. Уряд готує власні пропозиції, однак вони зводяться лише до реформи солідарної пенсійної системи. У парламенті ж розробляють альтернативний варіант, який передбачає створення накопичувальної системи. Проект такої реформи винесено на громадське та експертне обговорення. Про це розповідає народний депутат України Юрій Соловей, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики, представник фракції партії «Блок Петра Порошенка»:
«Пенсійна реформа потрібна не МВФ, а передусім Україні. Адже сьогодні приблизно 80% українських пенсіонерів отримують пенсію, нижчу за дві тисячі гривень. І розмір призначених пенсій не є справедливим, оскільки люди з аналогічним стажем і аналогічною заробітною платою, але які вийшли на пенсію п'ять чи десять років тому, і люди, які виходять на пенсію сьогодні, отримують нерівномірні пенсії».
1492520989_solovej_jurij.jpg
Народний депутат України Юрій СОЛОВЕЙ

І.О. Соловей. – Нині пенсія прив’язана до середньої зарплати при виході на пенсію. Тож люди, які виходять на пенсію зараз, отримують значно вищу пенсію, аніж ті, хто досяг пенсійного віку раніше.
Друге – пенсійна система швидше виконує функцію допомоги від бідності, не забезпечуючи нормальне комфортне прожиття людей, як це відбувається у кожній цивілізованій країні. Тому однозначно реформа пенсійної системи — це одна з ключових реформ. Але той формат, ті напрацювання уряду, які стосуються виключно реформування солідарної пенсійної системи, є добрими, але не повними. Вони не вирішують усіх проблем, які накопичилися у пенсійному забезпеченні. У світовій практиці є трирівнева пенсійна система. Перший рівень — солідарна система, другий рівень — обов’язкова накопичувальна система, третій — людина за бажанням вибирає недержавний пенсійний фонд та інвестує у нього кошти. В Україні сьогодні діє тільки перший рівень — солідарна пенсійна система, яка є абсолютно недостатньою, щоби не тільки забезпечити справедливий рівень пенсії при виході на пенсію, але, крім того, не дає можливості нашій економіці та державі розвиватися. Саме тому ми з колегами народними депутатами ініціювали у рамках проведення циклу публічної політики новий порядок денний щодо проведення пенсійної реформи, який передбачає, окрім реформи солідарної системи, починаючи з 2018 року, обов’язкове введення накопичувальної пенсійної системи.
—    Уже внесено відповідний законопроект до парламенту?
—    Разом із народними депутатами з усіх фракцій ми об’єдналися у міжфракційне депутатське об’єднання «За повний цикл публічної політики», яке утворено з метою виконання рекомендацій місії Європарламенту (щодо реформування парламенту. — Ред.) на чолі з Петом Коксом, яка працювала в Україні. Ці рекомендації зводилися до того, що в нас, на жаль, дуже низька якість законодавчого процесу. Бо законодавчий акт за діючою процедурою та регламентом вноситься до парламенту без попереднього експертного та громадського обговорення. Суспільство не знає, що стоїть за кожним законодавчим актом, і в результаті якість того закону, який приймається, абсолютно низька. В Євросоюзі зовсім інша практика ухвалення законів: спочатку декларується порядок денний політики в тій чи тій галузі, що планується змінити, прораховуються зміни, після того відбувається серйозне громадське та експертне обговорення всіма зацікавленими сторонами, у результаті чого формується так звана зелена та біла книга і законопроект, як уже технічно виписаний документ, який розв’язує певні питання та проблеми в даній сфері. Тому ми започаткували дуже серйозну дискусію з усіма зацікавленими сторонами щодо обов’язкового введення накопичувальної пенсійної системи.
—    Які пропонуються механізми накопичувальної пенсійної системи? Бо у пересічного громадянина, якому ще 20 чи більше років до пенсії, найбільше побоювання — чи не пропадуть його гроші, відкладені до пенсії? Адже за три роки гроші знецінилися втричі, девальвація, інфляція, банкопад... Які гарантії матимуть люди при накопичувальній пенсійній системі?
—    По-перше, що солідарна, що накопичувальна пенсійні системи несуть однакові ризики. При накопичувальній пенсійній системі пропонуємо, що кожна людина матиме персоналізований накопичувальний рахунок у накопичувальному пенсійному фонді, на який вона відраховуватиме, починаючи з двох відсотків, а до 2022 року — щорічне збільшення відрахувань на один відсоток до семи відсотків. На персональний накопичувальний пенсійний рахунок нараховуватиметься щорічний інвестиційний дохід на рівні не нижче рівня інфляції за попередній період. Ці кошти, які акумулюватимуться в державному накопичувальному пенсійному фонді, можуть бути розміщені виключно у державних банках і можуть бути інвестовані виключно в облігації внутрішньої державної позики. Тобто ми передбачаємо абсолютно гарантований механізм з боку держави: а) накопичення коштів, б) їх збереження, в) їх примноження. Більше того — ті кошти, які збиратимуться у накопичувальному пенсійному фонді, будуть інвестуватися в українську економіку. Бо це — дуже довгі гроші. їх можна давати людям у вигляді кредитів на 10—20 років, інвестувати, скажімо, у будівництво доріг. Бо сьогодні позичаємо кошти для будівництва доріг у Світового банку, ЄБРР, які потім з’їдає девальвація національної валюти. Натомість можемо знайти альтернативний інструмент — накопичувальний пенсійний фонд, який також може інвестувати. До прикладу, Одеський припортовий завод. Чому кошти українських громадян не інвестувати в цей економічно прибутковий інвестиційний проект? Тож йдеться про те, що кошти державного накопичувального пенсійного фонду матимуть гарантію з боку держави, оскільки держава гарантує виплату за облігаціями внутрішньої державної позики, і ці кошти зберігаються у державному банку.
—    Відрахування до накопичувального пенсійного фонду — спочатку 2%, потім більший відсоток — будуть обов’язковими чи добровільними? Адже це фактично означатиме збільшення податків.
—    Нещодавно в Україні було знижено ставку єдиного соціального внеску — з 41 до 22%, починаючи з 2016 року. Сьогодні в експертному та професійному середовищі ще триває дискусія власне, з чого робити відрахування — зі ставки податку на доходи фізичних осіб чи з заробітної плати, яка однозначно має бути індексована. І власне наша мета — щоб законопроект був наслідком обговорення, віднайти правильний механізм, який влаштує всі сторони. Я мав зустріч із Федерацією профспілок України, іншими організаціями, з Іваном Міклошом, керівником групи радників уряду України, з віце-прем’єром Павлом Розенком, міністром соціальної політики Андрієм Ревою, плануємо також зустріч із асоціацією роботодавців. Наша мета — при підготовці цієї реформи врахувати позицію всіх зацікавлених сторін, щоби пенсійна реформа стала спільним продуктом усіх сторін, які дотичні до цього процесу.
—    Уряд паралельно пропонує власну пенсійну реформу. Чи буде узгоджено цей процес? У чому різниця між урядовими пропозиціями та вашими?
—    Урядові пропозиції щодо реформи пенсійної системи стосуються виключно реформування солідарної пенсійної системи, так зване осучаснення пенсій. Хоча я ще не бачив кінцевого варіанта пенсійної реформи від уряду, але там йдеться про те, що будуть перераховані пенсії тим людям, які вийшли на пенсію в різні роки з однаковим стажем і за однакової заробітної плати, але отримують пенсію нижчу, аніж ті люди, які зараз виходять на пенсію. На наше переконання, це неповна реформа пенсійної системи. Бо сьогодні людина не знає, скільки вона відраховує на свій пенсійний рахунок, не розуміє, яка в неї буде пенсія, і ті кошти, які людина зараз відраховує, не зберігаються і не успадковуються. Ми пропонуємо запровадження паралельно із солідарною системою обов’язкової накопичувальної пенсійної системи. Людина перераховуватиме кошти на персональний пенсійний рахунок, і вони не пропадуть. Ці кошти можна буде використати у випадку настання критичних ситуацій — на лікування, а якщо людина помре до виходу на пенсію чи вже під час пенсії, ці кошти успадковуються спадкоємцями. Це прозора і зрозуміла система: людина щомісяця бачитиме і отримуватиме смс з інформацією про те, скільки вона минулого місяця відрахувала коштів, яка загальна сума на персональному накопичувальному рахунку, скільки накопичувальний пенсійний фонд дав інвестиційного доходу за минулий рік. Це стимулюватиме людей збільшувати легальну зарплату, відрахування, бо кожен розумітиме, що то його персональні кошти, а не когось, які він сам зможе використати.
—    Якщо буде створено нову структуру — державний накопичувальний пенсійний фонд, який роздаватиме кредити, то чи не доведеться створювати ще одну антикорупційну структуру, яка контролюватиме, щоби ці кошти не розікрали, перевіряти їх використання?
—    Ці кошти будуть інвестовані виключно в облігації внутрішньої державної позики. Нині наша держава щорічно випускає облігації внутрішньої державної позики і залучає під це капітал. Якби накопичувальна пенсійна система працювала би десять років, то українська економіка змогла би отримати близько десяти мільярдів доларів. Це кошти аналогічні до кредитів МВФ, які ми позичаємо. Тож навіщо нам позичати кошти в МВФ, якщо можемо запровадити систему персональних накопичувальних рахунків людей, яка дасть змогу інвестувати в українську економіку десятки мільярдів доларів? Якщо введемо з 2018 року пенсійну реформу, то за десять років залучимо понад 500 мільярдів гривень.
—    Хто визначатиме — у що інвестувати кошти накопичувального пенсійного фонду?
—    Це визначатиме меморандум, який затверджуватиме Кабінет Міністрів України щорічно.
—    Хто перевірятиме цільове використання коштів?
—    Виключно держава. Ці гроші не можуть піти в чиїсь кишені, бо це виключно облігації внутрішньої державної позики. Кошти йтимуть до Державного бюджету України і витрачатимуться виключно під інвестиційні проекти. Є ще й інша позиція, яку пропонують ряд народних депутатів, — щоби половина коштів була спрямована на депозитні рахунки в державних банках, щоби мати також механізми гарантії та контролю. Але наша концепція полягає в тому, щоби кошти накопичувального пенсійного фонду зберігати виключно у державних банках й інвестувати виключно в облігації внутрішньої державної позики, як гарантований інструмент повернення цих коштів.
—    Якщо з 2018 року запрацює накопичувальна пенсійна система, то коли люди зможуть отримати з неї перші пенсії?
—    Наша пропозиція — обов’язкові відрахування для людей віком до 35 років і добровільне відрахування для людей віком від 35 років. Але ми не говоримо про скасування солідарної пенсійної системи, це — як додаткова опція, додаткова пенсія до тієї пенсії, яка людина отримуватиме з солідарної системи. Солідарна система зберігається, і як вона сьогодні працює, так і працюватиме. Ми пропонуємо додатковий інструмент. Це ключова соціально-економічна реформа. Більше того — це міні-революція відносин «людина — держава». Адже нині людина все своє майбутнє пов’язує з державою. А введення накопичувальної пенсійної реформи означатиме, що майбутнє людини залежить від її власного життя, від рівня її зарплати, її відрахувань. і це стимулюватиме людину працювати і отримувати вишу зарплату, бо тоді вона зможе більше коштів відкласти на накопичувальний пенсійний рахунок.
Розмовляла Юліана ШЕВЧУК.
Голос України
 
< Попередня   Наступна >

 

 
 
© 2005-2018, Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
www.usva.org.ua
pressusva@ukr.net
При любом использовании материалов сайта гиперссылка на usva.org.ua обязательна.
Редакция usva.org.ua может не разделять точку зрения авторов статей
и ответственности за содержание републицируемых материалов не несет.